سیستم حفاظت کاتدیک نفت و گاز

همه چیز برای سیستم حفاظت کاتدیک نفت و گاز | معرفی استریل با گاز اتیلن اکساید

سیستم حفاظت کاتدیک نفت و گاز

همه چیز برای سیستم حفاظت کاتدیک نفت و گاز | معرفی استریل با گاز اتیلن اکساید

  • ۰
  • ۰

در خطوط انتقال نفت وگاز هر 15 کیلومتر یک سیستم حفاظت کاتدیک نفت و گاز برای پیش گیری از خوردگی لوله نصب میکنند. این سیستمها با ایجاد ولتاژ منفی سد راه حرکت الکترونها از لوله به زمین خواهند شد. پس از خوردگی آنها جلوگیری به عمل می آورد . در ایران خطوط لوله بسیار وسیع وگسترده (هزاران کیلومتر) هستند ویکی از مهمترین و حیاتی ترین منابع ملی به حساب می آید.با توجه به طراحی لوله, نوع, ضخامت, طول ,...آن ولتاژ و جریان متفاوتی در هر لحظه به خط تزریق می گیرد.

عوامل متععد در تغییر نقطه کار ترانس و کیفت تزریق جریان روی خط تاثیر گذار است.

پس حتماً باید سیستم کنترلی روی ترانسهای سیستم حفاظت کاتدیک نفت و گاز نصب کنیم تا در محل با یک حلقه کنترلی بتواند جریان و ولتاژ اعمالی روی خط را کنترل نماید و مشکلی پیش نیاید.

کنترل پارامترها جانبی مثل دمای روغن یا موقعیت استپ موتور یا الارمهای ضروری نیز باید در نظر گرفته شود. چون این کار بسیار حساس می باشد و ممکن است یک اشتباه همه سیستم را خراب کند.

مبنای محاسبه حلقه کنترل ,ولتاژ سد حرکت الکترونها است. یک هافسل ولتاژ بین خط لوله و زمین را اندازه گیری میکند.

مساله مورد اهمیتی که وجود دارد ذخیره اطلاعات ولتاژ خط میباشد زیرا هر سال باید خازن خط اندازه گیری شود.

از روی محاسبه خازن خط رفتار ترانس را به راحتی می توان متوجه شد و تدابیر لازم را اتخاذ می نمایند. بنابراین یکی از الزامات سیستم حفاظت کاتدیک نفت و گاز وجود دیتا لاگر است.

برای محاسبه خازن خط لازم است از یک سیستم تایمینگ سنکرون با دقت 0/1ثانیه استفاده گردد. در غیر این صورت در یک زمان همه ترانسهای یک خط از لوله قطع نخواهد شد. از زمان دشارژ ولتاژ  خط مقدار خازن محاسبه می شود. لذا در این سیستم باید از جی پی اس استفاده گردد.

چون خطوط طولانی است واز محیطهای پر خطر و گاهاً صعب العبور و سخت میگذرد و ممکن است همین موضوع باعث آسیب های جدی به آنها شود باید مکانیسم های تله کنترل و مودمهای مناسب در محل وسیستم اسکادای مناسب در مرکز قرار دهیم.
برای خواندن ولتاژ و جریان ترانس و ولتاژ هافسل باید مدارات ایزوله با منابع ایزوله مورد استفاده قرار داد. 
برای اطلاعات بیشتر نیز به وب سایت برگ نما مراجعه نمایید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی